پیش بینی قیمت خودروها بر اساس تورم اعلام شده
 

رنو مگان، تندر 90، پژو 206، نیسان تیانا، سوزوکی ویتارا و رانا شش خودرویی هستند که بیشتر قطعات آن‌ها وارداتی به حساب می‌آید یا ارزبری بالایی دارند و خودروسازان به همین دلیل معتقدند شورای رقابت باید قیمت این ماشینها را با نرخ تورمی جداگانه حساب کند.

 

سوزوکی ویتارا و قیمت 91 میلیونی؟

سوزوکی ویتارا و قیمت 91 میلیونی! آیا ایران خودرو زیر بار 20 میلیون کاهش می رود؟


اینک بانک مرکزی نرخ تورم بخشی شش خودرو مورد نظر را بین 52 تا 60 درصد اعلام کرده است در حالی که خودروسازان منتظر بودند بانک مرکزی با لحاظ کردن تورم حاصل از رشد نرخ ارز، تورم بخشی شش خودرو ارزبر را بیش از این‌ها در نظر بگیرد. بانک مرکزی پیش‌تر نرخ تورم بخشی خودروهای داخلی را 52 درصد اعلام کرده بود که این موضوع واکنش منفی خودروسازان را به دنبال داشت و آن‌ها از شورای رقابت خواستند تورم بخشی خودروهای ارزبر را بیش از 52 درصد لحاظ کند. شورای رقابت نیز از بانک مرکزی خواست که نرخ تورم شش خودرو ارزبر را محاسبه و در اختیار این شورا قرار بدهد تا قیمت آن‌ها جداگانه حساب شود. حال با توجه به نرخ اعلامی بانک مرکزی، تورم بخشی شش خودرو مورد نظر در بهترین حالت تنها هشت درصد با نرخ تورم قبلی (52 درصد) تفاوت خواهد داشت و از همین رو خودروسازان معتقدند با این وضع درد قیمت «ارزبرها» دوا نخواهد شد.

 

 

نیسان تیانا 125 میلیون قیمت خواهد داشت!

نیسان تیانا 125 میلیون قیمت خواهد داشت!


در این مورد، مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرده که با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت جدید خودروها حتی از نرخ فعلی آن‌ها نیز کمتر خواهد شد. داود میرخانی رشتی با بیان اینکه که حتی به نرخ ارز مبادله‌ای نیز میزان نرخ تورم این خودروها بیشتر از این مقدار خواهد بود، گفته که نمی‌دانیم بانک مرکزی چگونه نسبت به این محاسبات اقدام کرده است زیرا به هیچ وجه با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد. به گفته او، در این شرایط اگر خودروسازان بخواهند عقلانی و براساس صرفه و صلاح اقتصادی عمل کنند تولید هیچ کدام از این خودروها با نرخ تورم اعلامی منطقی نخواهد بود. میرخانی این را هم گفته که اگر بنا باشد خودروسازان بر اساس مصالح عمومی و دستورات دولتی به تولید این خودروها ادامه دهند، باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه مابه‌التفاوت قیمت تمام شده با قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به آن‌ها بازگردانده شود. مشاور انجمن خودروسازان تاکید کرده مشخص نیست وقتی نرخ تورم خودروهای داخلی که ارزبری پایینی نیز دارند حدود 50 درصد اعلام شده چگونه نرخ تورم خودروهای دارای ارزبری بالا بین 52 تا 60 درصد تعیین شده است.

 

 

کاهش قیمت پژو 206 تیپ دو به 25 میلیون

کاهش قیمت پژو 206 تیپ دو به 25 میلیون


همچنین دبیر انجمن خودروسازان نیز با انتقاد از تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، به خبرنگار ما می‌گوید:با این نرخ تورم (52 تا 60 درصد)، خودروسازان باز هم ضرر خواهند کرد و شاید فروش را متوقف کنند.
احمد نعمت بخش تاکید می‌کند: ما نامه رسمی خودروسازان را مبنی بر اینکه قیمت مگان حدود 85 میلیون تومان از آب در می‌آید و تندر هزینه تولیدی معادل 39 میلیون تومان دارد، به شورای رقابت داده‌ایم، پس آن‌ها چطور می‌خواهند با نرخ تورم 60 درصد، قیمت مگان و تندر و امثال این‌ها را تعیین کنند.

 

 

کاهش قیمت مگان به 57 میلیون غیر قابل باور است!

کاهش قیمت مگان به 57 میلیون غیر قابل باور است!


به گفته او، با این شرایط خودروسازان باز هم ضرر خواهند کرد و قیمت‌گذاری با نرخ تورم 52 تا 60 درصد، قابلیت اجرایی ندارد. او به وضع نامناسب تولید و کاهش حدوداً 70 درصدی تیراژ خودروها در فروردین ماه امسال نیز اشاره کرده و می‌گوید: ظاهراً هیچ کس نمی‌خواهد شرایط بحرانی صنعت خودرو را بپذیرد، گویا همه فکر می‌کنند ما شلوغ کاری می‌کنیم و اوضاع بحرانی نیست.

 

 

رانا با افزایش قیمت همراه خواهد شد!

پیشنهاد افزایش قیمت برای رانا؟


اما ببینیم با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت جدید شش خودرو ارزبر مونتاژ داخل چقدر می‌شود و تا چه اندازه با قیمت فعلی آن‌ها متفاوت خواهد بود.
اگر مبنا را آخرین فرمول اعلامی از سوی شورای رقابت قرار بدهیم و نرخ تورم بخشی را برای هر شش خودرو حداکثر (60 درصد) لحاظ کنیم، قیمت‌های جدید کمتر از نرخ فعلی آن‌ها از آب در خواهد آمد.

 

 

تندر 26 میلیونی با محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی

تندر 26 میلیونی با محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی


طبق فرمول شورای رقابت، قیمت خودرو از ضرب قیمت آن در فروردین ماه 90، به علاوه قیمت آن ضرب در نرخ تورم منهای دو درصد، محاسبه می‌شود. بر این اساس، قیمت جدید رنو مگان از 75 میلیون تومان فعلی به 58 میلیون تومانسقوط خواهد کرد که بدون تردید پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهد رفت. نیسان تیانا نیز قیمتی معادل 125 میلیون و 420 هزار تومان را تجربه خواهد کرد. در مورد سوزوکی ویتارا نیز داستان به همین شکل است، به نحوی که قیمت جدید این خودرو به 91 میلیون تومان می‌رسد که از نرخ کارخانه‌ای و بازار آن بسیار کمتر است. با این حساب ایران خودرو نیز بعید است چنین قیمتی را برای ویتارا از شورای رقابت بپذیرد. اما ایران خودرویی‌ها با این وضع احتمالاً قیمت جدید پژو 206 را نیز نخواهند پذیرفت. با توجه به فرمول شورای رقابت و نرخ تورم اعلامی، قیمت جدید پژو 206 درتیپ 2 آن رقمی برابر با 25 میلیون و 122 هزار تومان از آب درمی‌آید. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها پیشنهاد 31 میلیون تومان را برای 206 ارائه کرده‌اند. همچنین قیمت جدید 206 مدل V8 نیز رقمی برابر با 29 میلیون و 380 هزار تومان خواهد بود که بسیار کمتر از نرخ فعلی آن است. رانا نیز در نهایت قیمتی برابر با 33 میلیون و 654 هزار تومان خواهد داشت که به نظر برای ایران خودرو راضی‌کننده خواهد بود. اما بشنویم از قیمت تندر 90؛ این محصول نیز که گفته می‌شود 39 میلیون تومان هزینه تمام شده آن است، با توجه به نرخ تورم اعلامی، 26 میلیون و 544 هزار تومان قیمت خواهد داشت. با این حساب ایران خودرو و پارس خودرو زیر بار چنین قیمتی نخواهند رفت، مخصوصاً اینکه پیش‌تر نیز عنوان کرده‌اند در صورتی که تولید تندر 90 با زیان زیادی همراه باشد، تولید آن را متوقف خواهند کرد.
هرچند با توجه به نرخ تورم اعلامی، قیمت خودروهای ارزبر پایین‌تر از نرخ‌های فعلی خواهد بود، اما به احتمال زیاد قیمت‌های نهایی باز هم با توافق خودروسازان و شورای رقابت تعیین و اعلام خواهند شد. با وجود منطقی بودن نسبی قیمتهای محاسبه شده، بعید است که کسی با بازار خودرو و خودروسازان ایران آشنا باشد و به این قیمتها دل خوش نماید. با وجود آرزوی قلبی برای کاهش روز افزون قیمت خودرو و آزادسازی واردات آن به عنوان حق مصرف کنندگان ایرانی برای استفاده از خودروهایی ایمن و بروز، بعید می دانیم که این قیمتهاعملی شود! نظر شما چیست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آخر ماشین
تصاویر،ویدئو و اخبار به روز دنیای خودرو در آخر ماشین
درباره وبلاگ

.:((بسم الله الرحمن الرحیم)):. هدف ما از ساخت این وبلاگ انتشار اخبار خودروی ایران و جهان از منابع تایید شده به مردم عزیز کشورمان است تا حداقل در زمینه اطلاعات عمومی و یا حتی انتخاب و خرید خودرو ایشان را یاری نماییم با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز .: لطفا نظرات تبلیغاتی ندهید:.
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 199
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 12952
بازدید کل : 462666
تعداد مطالب : 902
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 2